Spánková analýza firmy Baťa

Aktualizace: zář 9


Spánek byl podle baťovské filozofie považován za klíčovou aktivitu, která měla vliv na kvalitu provního výkonu. Od kvality spánku se odvíjelo mnoho dalších personálních postupů ve firmě Baťa. Po přijetí k firmě, se osobář začal akvitně zajímat o to, jakou pozornost nově přijatý člověk věnuje spánku, přípravě na něj i jakou snahu má zlepšit jej.

Se spánkem souviselo vše - pracovní výkon, nálada na pracovišti, ochota komunikovat a naslouchat, schopnost učit se i vůle sportovat.


Jakou pozornost svému spánku věnujete vy? Vyzkoušejte si dobovou analýzu spánku, kterou využívala firma Baťa v 30. letech minulého století.



Za každou kladnou odpověď počítejte jeden bod.

  1. Spíte minimálně osm hodin denně?

  2. Snažíte se ulehnout přibližně ve stejnou dobu?

  3. Vstává každý den ve stejnou dobu?

  4. Dokážete vstávat bez budíku na stanovený čas?

  5. Spíte ve volných déle než ve dnech pracovní?

  6. Je vaše odpolední siesta do 30 minut?

  7. Usnete bez problémů i v jiné posteli, než té vlastní?

  8. Připravujete se na spánek pravidelnou tělesnou hygienou?

  9. Připravujete větráním místnost, kde spíte?

  10. Zajímáte se o kvalitu postele?

  11. Zajímáte se o kvalitu lůžkovin?

  12. Zbavili jste místo, kde spíte všech rušivých elementů?

  13. Čtete si před spaním?

  14. Zajímáte se o teplotu v místnosti, ve které spíte?

  15. Pečujete pravidelně o hygienu ložnice a lůžkovin?

  16. Využíváte v letních měsících možnost spát venku?

  17. Využíváte pomůcky ke zkvalitnění spánku?

  18. Dokážete bez problémů usnout, aniž byste využili utěšujících čajů či jiných uklidňujících podpor?

  19. Využíváte pomůcky ke zkvalitnění spánku?

  20. Zajímáte se aktivně o to, jak zkvalitnit svůj spánek?

  21. Přestáváte jíst a pít 90 minut před spánkem?


VYHODNOCENÍ


21–18 bodů

Spánek vnímáte jako nedílnou součást péče o sebe sama, věnujete mu pozornost, protože si uvědomujete, že téměř jednu třetinu života stráví průměrný člověk spánkem.


17-12 bodů

Spánek vnímáte jako důležitou součást lidského života, ale pracujte na jeho zlepšení. Snažte se vytvořit si pravidelné návyky, které vám pomohou zkvalitnit svou spánek. Studujte svůj spánek.


0-12 bodů

Máte problém. O svůj spánek se téměř nestaráte. Uvědomte si, že zdravý spánek jedním z předpokladů úspěchu v životě. Je základem zdraví, správné funkce těla i mysli.


Baťovské desatero zdravého spánku

  1. Uvědomte si důležitost spaní. Je to jedna třetina vašeho života a je základem pro rozvoj ostatních činností.

  2. Začněte si vést vlastní analýzu spánku. Bez důkladné analýzy nemůžete hledat cesty ke zlepšení.

  3. Připravujte se na spánek. Uklidněním mysli i těla.

  4. Věnujte pozornost místu, kde spíte. Vytvořte prostor klidu.

  5. Místnost, kde spíte, větrejte a udržujte v čistotě.

  6. Pečujte o svou mysl před spaním. Fyzicky i rozumově náročnou práci ukončete 90 minut před spaním.

  7. Odnaučte se pít a jíst později než 90 minut před spaním.

  8. Věnujte pozornost správnému protažení páteře před ulehnutím do postele.

  9. Nevybočujte ze svých spánkových návyků ani během dnů volna.

  10. Věnujte pozornost kvalitě postele, lůžkovin i nočního oděvu.





#sen

290 zobrazení

Gabriela Končitíková

Nadace Tomáše Bati

Gahurova 292, 760 01 Zlín 

+420 737 834 176

miuza logo 2 kopie.png
GK.png